24 oktober 2012

Din mammaknullare


INTE HELT BARNVÄNLIGT INLÄGG.


Alltså.. häromdagen kom jag att tänka på uttrycket "motherfucker"... Och funderar liksom lite på hur det kom till. Om vi föreställer oss ett grabbgäng i USA (japp, jag utgår från att det var män som myntade detta begrepp) där en av killarna haft sex med en mamma.. Jaa, då kan man ju rent faktiskt kalla denna killen för motherfucker. Och om man tänker sig ett grabbgäng där sexskämten haglar tätt och där att ha fått till det med en mamma framstår som en bragd. Ja, då kan jag livligt föreställa mig att motherfucker kan ha kastats hej vilt mellan männen som en komplimang och uppskattning insvept i något otrevligt för att det inte ska misstas för kärlek. 

Men hur i hela fridens namn kom det att bli något man kallar folk bara sådär? 

Då går man in på Wikipedia... Jag citerar:

"Modersförolämpningar handlar om att kränka moderns heder, ofta genom att framställa henne som sexuellt lössläppt enligt hora-madonna-komplexet, men det kan också handla om övervikt, dålighygien eller andra egenskaper som ger låg social status. Ett exempel är det engelska grova skällsordet "mother-fucker" som antyder incest mellan mor och son, något som enligt antropologen Donald Browns forskningsgenomgång är tabu i de flesta kulturer.[3]"
Och engelska Wikipedia säger:

"Motherfucker (sometimes abbreviated as mofomf, or mf'er) is an American vulgarism. Its literal sense, referring to one who participates in sexual intercourse with his own mother, is seldom implied. Rather, it refers to a mean, despicable, or vicious person, or any particularly difficult or frustrating situation or alternatively as an inverted praise of the individual or thing's "badness". Due to the semiotics, it is not generally applied personally to females, a personal direct object referred to as such is invariably male.[1]
Almost always, the word does not actually imply that someone has had sex with his own or another person's mother. Instead it is understood as a swear word, related to the usage of parent word "fuck."

The word is also commonly used as an expletive. For example if a person is told an incredible tale or description of an event they may respond with "Motherfucker" said slowly."

Men HOW did that happen?  Din mammaknullare känns inte helt naturligt att säga tycker jag. Visserligen låter det coolare på engelska men det finns ju bra många andra fraser på detta språk som i alla fall för mig känns rimligare. Typ "Put your hands on me Jack." Nejdå, jag skoja bara. Hur som helst. Motherfucker.. Töntigt. Men jag erkänner.. Det har en viss stuns! Kommentarer på detta? 



Det finns för övrigt en Brodway-pjäs som heter The Motherfucker with a hat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar