2 mars 2012

Faktafel


gårdagens inlägg skrev jag följande: "Jag lider inte av någon typ av behov att späka mig själv genom att inte unna mig själv extra sömn. Jag har aldrig någonsin fått dåligt samvete eller lidit av skam i förhållande till hur mycket jag ska sova, vad jag är värd eller vad jag ska unna mig själv."


När jag läste igenom det på kvällen insåg jag att det inte var sant. Det stämmer för hur jag är nu. Och det stämmer för de senaste sex åren eller så. Men det fanns en tid då jag fick dåligt samvete och led av skam i förhållande till vad jag är värd eller vad jag skulle unna mig själv. Men som sagt  är det inte så längre. Och OJ vad värt det är! Finns ingen som helst anledning att hålla på och nedvärdera sig själv eller tro att man har rätt till mindre än någon annan, eller mindre än det man egentligen tycker, och så vidare. Så om det finns nån där ute som får dåligt samvete eller lider av skam i förhållande till vad du är värd eller vad du ska unna dig. Till exempel. Lägg av med det! Inte. Värt. Det. Been there done that, och jag kan säga att det är alla gånger bättre att uppskatta sig själv. Jag säger inte att det är lätt att ta sig från A till B, och jag säger inte att man ska klara det på egen hand, men jag säger att det är värt det.


Kram till eder alla som en gång känt er som små lortar i nåt avlopp nånstans och tagit er ur det. Kram till eder alla som fortfarande känner er just så. Kram till eder alla som bara känner det ibland. Och kram till alla er som aldrig känt så. Vi är lika fina allihop! Men det är roligare att inte vara en lort. Go for it!


Bildkälla



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar