27 mars 2012

Dagens!


Min syster ringde imorse. Varpå jag (med en lätt ironisk ton) frågade:

- Vad har du på hjärtat då?

..och plötsligt mindes när jag hörde uttrycket första gången. Jag gick i årskurs ett eller två eller så.. och det var min tur på listan att prata med skolsköterskan. Kvinnan man både beundrade, avskydde, tyckte var som en fin liten (hon var i och för sig rätt lång, särskilt i jämförelse med mig) mormor och var lite rädd för.. Men jag hade tagit mod till mig och skrivit upp mig på listan för nån åkomma jag hade, säkert ont i foten eller en röd prick på armen eller nånting. Där går vi i korridoren och jag är både förväntansfull, livrädd, asblyg och modig samtidigt. Märklig känsla. Då är det hon som säger det:

- Vad har du på hjärtat då?

Hjärtat..? tänker jag. Jag har väl inget på hjärtat. Eller, har jag det? Ska man ha nånting på hjärtat? Alltså, jag tänkte ju fråga om foten. Har nån sagt att det är nåt med hjärtat? Hon vet ju vad hon pratar om, hon är ju skolsköterska, jag kanske har nåt där.Vad menar hon? Aaah.. Jag måste svara nånting. Jag vågar inte. Hon vet inte att det inte är hjärtat det handlar om. Hon kanske blir arg. Hon kommer inte bli arg. Men hon kanske blir missnöjd. Men hallå, jag kanske har nånting på hjärtat. Hon kanske borde undersöka mitt hjärta så jag inte har nåt där. Men jag skulle ju bara kolla foten. Ser hon att jag har nåt på hjärtat? Det kanske är nåt fel på mig. Pinsamt att jag inte visste om det! Men jag ville ju bara kolla upp foten.

- Vad har du på hjärtat då? upprepade hon igen (om jag minns rätt.)
- Va? svarade jag svagast möjligt.
- Ja, vad var det du ville kolla upp?

Då trillade poletten ner. Det måste varit någon typ av uttryck. Lättnaden var total, förvisso blandad med ett uns av skam. Att jag inte förstod. Men hjärtat, det var det löjligaste jag har hört. Det är ju inte som att jag bär saker jag vill säga på hjärtat, tänkte jag. Att de sitter där som små inneboenden tills man pratar om dem. Om jag bara visste hur det skulle bli att vara tonåring. Eller bara en vuxen människa för den delen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar