5 februari 2013

Dagens fundering


Förändras ditt värde för att någon annan tycker om korv med bröd?

Låt säga att du tycker att du är ganska bra. Och sen får du reda på att någon annan tycker att korv med bröd är gott. Känner du dig då mindre bra eller mer bra? Ingetdera skulle jag tro, va? Det är ju bara en åsikt, en smaksak. Och om personen sen råkar ha katter som favoritdjur. Gör det nånting med din självbild? Får det dig att se annorlunda på dig själv? Förmodligen inte, tänker jag. För det första har det ju inte särskilt mycket att göra med hur du ser på dig, vad personen i fråga tycker hör ju liksom till vem den personen är och om den tycker mest om katter eller hundar spelar ju verkligen mindre roll. Faktum är kanske till och med att den här personens känslor och åsikter inte betyder nånting alls för dig. Gillar den korv så gillar den korv, gillar den katter så gillar den katter - you're still the same. Vem du är förändras ju över huvud taget inte på grund av vad den där personen tycker. Du är alltid du liksom. Varför kan vi inte alltid tänka så? Skulle personen tycka att du är ful.. Jaha, då tyckte personen det. Det gör ju inte att du blir ful plötsligt, det hade ju varit askonstigt. Och tycker personen att du är lite jobbig? Ja, då borde den kanske ta och hänga med sin katt istället. Är det inte så att det inte är en bigger deal än så egentligen? Varför ska vi hela tiden gå och bekymra oss om vad andra människor tycker och tänker om oss? Alla har olika smak, olika tankar, olika perspektiv och olika åsikter. Det är jättemärkligt att vi ska låta tankarna på det avgöra hur vi själva känner oss, det är ju omöjligt att pleasa alla. Tycker någon att jag är ful kan jag ju inte göra mycket åt det eller hur, för jag är ju den jag är och om jag tycker att jag är bra som jag är finns det ju ingen anledning att ändra på det. Det är ju faktiskt jag som ska stå ut med mig själv hela livet. De andra måste inte det. Låt människor ha sina katter, låt folk käka sina korv med bröd och låt folk tycka vad de vill. Du är ändå den du är, det är oföränderligt och du är med största sannolikhet himla bra som du är.

Bildkälla























FOTNOT: Jag är väl medveten om att denna teori inte är vattentät i alla situationer i hela världen osv, men jag tycker fortfarande att tanken är ganska intressant, och ändå bra i grunden liksom. 

2 kommentarer: