11 juli 2012

"Det här är att älska." "Jag känner mig mest tom." "Det är okej, jag vet att du kan, jag vet att du är, och blir vad du var. Ja, jag vill leva, jag vill dö i Norden."



Jag har precis sett ett K special-avsnitt på svtplay som jag fick mig rekommenderat. Förmodligen alldeles för långsamt och händelselöst för många, men samtidigt vansinnigt vackert och då och då hejdlöst roligt. Sändningen är bara tillgänglig 18 dagar till, så ni som ser detta efter det kommer inte kunna klicka HÄR, spola till 22:15 och höra när Gunilla noterar att köksstolen blivit med barn.. Ja, dokumentären handlar alltså om Gunilla Skyttla och Raine Navik, ett konstnärspar som betraktas som pionjärer inom svensk textilkonst. Jag älskar det här meningsutbytet som utspelar sig mellan de båda på deras säng:


Raine (då 75 år): - På ett sätt känner jag mig ganska ungdomlig nu... 
Gunilla: - Det är för att du ligger ner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar