16 september 2011

Told you so

Efter x antal konversationer av det här slaget
(okej två, men det kändes nog så förnedrande):


Jag: - Hej!
Bibliotekarie: Hej.
J: - Jag letar efter en bok...
B: - Okej.
J: - Ja alltså, jag läste den när jag var liten... Och jag vet inte vad den heter eller vem som har skrivit den.. Men det handlar om en kanin.
B: - Okej...
J: - Kaninen kan ha hetat Beatrice. Eller Beata.
B: - Okej...
J: - Kaninen hade en lillebror också. Som hade en jordgubbsmössa som mamman stickat.
B: - ...
J: - Jag tror det handlade om en flykt eller en resa av nåt slag...
B: - ...
J: - ...
B: - Ja, alltså vi kan ju söka här i databasen. Kanin säger du?
.
..så har jag på egen hand sökt i bibbla-arkivet och.. HITTAT DEN!!!!!
.
Mina vänner, damer och herrar, världens bästa bok:
Brev från en kanin (Ann-Madeleine Gelotte).
.
Kaninen Doris och hennes lillebror Arne, som förvisso hade en stickad
morotsmössa,och inte en jordgubbsmössa, men ändå. Den har faktiskt
en ganska avgörande roll i berättelsen. Och visst ger
de sig ut på en
resa. Visserligen en något ofrivillig sådan, men ute och far är de.


FOTNOT: Kanske ska återkomma angående det
där med världens bästa när jag läst den igen.

2 kommentarer:

  1. Finfina äpplen... om man inte klipper ut dem...
    Puss från svägerskan d.ä.

    SvaraRadera
  2. Haha.. Jaa. :)

    (Du står för första kommentaren, grattis!)

    SvaraRadera