9 januari 2013

Hej jag är snart 23 år och jag är hamsterägare


Folk blir så grymt intresserade när man bär på en liten djurtransportbur. Varje gång jag åkt i kollektivtrafiken med den har folk frågat mig om vad som finns i och en del ber till och med om att få titta eller klappa. På spårvagnen i måndags:

- Vad är det du har där i?
- Hamstrar... Men de sover just nu så de syns inte. (Lade jag till för att hon kikade ner.)
- Jahaa! Så det är dina små husdjur som du bär med dig..?
- Ja.. Alltså, inte generellt. Men nu ska jag ju hem.
- Okej, okej. Har du dem för att du inte kan ta hand om nåt annat djur eller?
- Ja, precis. Jag har liksom inte tid för något annat djur.
- Katt skulle du kunna ha!
- Jo, där jag bor nu skulle jag det, men sen när jag flyttar vet man ju inte.
   Jag vill helst inte stänga in en katt som fått vara ute.
- Jo, men det kan gå vetdu!

* Lång utläggning om kvinnans erfarenhet av utekatt som funkar inne, samt hundar ensamma hemma, hund och katt ensam hemma och diverse övriga åsikter. *

- Jo, men jag har också erfarenheten av en katt som inte mådde bra
   alls inne efter att ha fått springa ute, så jag vill ju inte chansa.

- Nej, det är klart. Det ska man inte göra.

Sen tog vi farväl vid centralen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar